Korszakalkotó volt és egyedülálló módon mutatták be a dínókat. A film 1993-as bemutatójától új korszak kezdődött a filmtörténelemben.
"Hűha, mindig így kezdődik, aztán jön a futás meg a sikítás..."
Steven Spielberg mindig is élen járt a történetek különleges elmesélésének megvalósításában. Elég csak a szintén korszakalkotó Cápa filmet említeni. Ott már körvonalazódott, hogy amihez a mester nyúl, abból nemhogy arany, hanem gyémánt válik. Így lett ez a Michael Crichton tollából származó Őslénypark című regény megfilmesítésével is. Azonban a könyv és a film több esetben is eltérést mutat. Spielberg már jóval a kötet megjelenése előtt megvásárolta a megfilmesítési jogokat, különösképpen, mivel mindig is foglalkoztatta - és nemcsak őt - vajon életre lehet-e kelteni a rég kihalt, sok-sok misztikummal beburkolt őslényeket. És ha nem is a valóságban, akkor a vásznon mindenképpen.
Ám éppen itt volt az első bökkenő. Hiszen az idáig nem volt ismert egyetlen olyan látványtechnika, amivel úgy lehetett volna élővé tenni a dinoszauruszokat, hogy azok ne szörnyként, hanem valódi, élő, lélegző és hús-vérnek ható állatként szerepeljenek. Ehhez pedig különleges látványhatások kellettek.
Nézzük meg, miért is annyira korszakalkotó a Jurassic Park. Ehhez azonban picit vissza kell térnünk a múltba.
George Méliés, a filmezés korai francia mestere 1896-ban éppen egy párizsi utcácska forgalmát vette föl, amikor gépében elakadt a szalag. Kénytelen volt egy-két percre abbahagyni a forgatást - nem is gondolt rá, milyen eredmény születik a végleges felvételen. Amikor előhívta a tekercset, elképedve figyelte az utca bizarr átalakulását az elakadt résznél. A férfiak egyszer csak nőkké változtak át, egy lovas kocsiból pedig rejtélyes módon villamoskocsi lett. Méliés-t tehát a vakszerencse segítette abban, hogy megteremtse a filmtörténet legelső különleges effektusát.
E véletlen kezdet óta a filmezés technikája oly mértékben fejlődött, hogy ma már tökéletesen valósághű és hihető jeleneteket lehet létrehozni a farkasemberré válásról, földrengés sújtotta nagyvárosokról vagy füves pusztákon átdübörgő dinoszauruszcsordákról.
A legsikerültebb effektusok tökéletes egységet alkotnak a film összes alapvető elemével - a dialógusoktól a feszültség kiszámított fokozásán át a színészi játékig és zenéig. Csak így érhető el, hogy a néző már az első pillanatban feledje kételyeit, és megbűvölten nézze végig mindazt, amiről józan eszével tudja, hogy lehetetlen.
Richard Hymns, a Jurassic Park vezető hangmérnöke több mint egy évet töltött azzal, hogy a legkülönfélébb morgásokat, üvöltéseket és egyéb hanghatásokat vegyen föl és keverjen a filmhez. Úgy tartotta, hogy ha a közönség felfedezi a hangmérnöki csapat munkáját, a hatásnak befellegzett; akkor dolgoznak jól, ha azt senki nem veszi észre.
A szörnyek és más állatok filmbéli életre keltésének hagyományos módja a bábfilmekből ismert animáció. Ennek folyamán a hajlékony modellt filmkockánként lefényképezik, mindig egy picit más testtartásban. Ezt a módszert alkalmazták minden idők egyik legemlékezetesebb szörnyfilmjében, a King Kongban. Az 1933-as alkotás hallatlanul újszerű volt a maga korában.
A bábanimáció nagy hátránya, hogy a mozgás gyakran szaggatottnak látszik, mert hiányzik az a leheletnyi elmosódottság, amely az élőlények mozgására jellemző a vásznon. Hogy ezt kiküszöböljék, elkezdtek használni a motion controlt (mozgásvezérlőt), mégpedig a számítógép használatával.
Ennél is tovább ment Spielberg a Jurassic Parkkal, hogyan lehet életre kelteni a szörnyeket. Eleinte Spielberg szándéka az volt, hogy - ahol csak lehetséges - életnagyságú, mechanikusan működő dinoszauruszokat használjanak. Ám azok a kísérletek, amelyeket egy különleges effektusokkal foglalkozó vállalat, az Industrial Light and Magic (ILM) végzett a film kétéves tervezési szakaszában, elképesztették az előkészítésen dolgozó csapatot, és meggyőzték Spielberget arról, hogy a digitális számítógépes technológia lélegzetelállító teljesítményekre képes. Az Így készült a Jurassic Park című könyvben az ILM egyik vezető munkatársa, Mark Dippe elmondja, hogy csoportja azt a megbízást kapta: dolgozza ki az élő, lélegző dinoszauruszbőrt.
"A technikusok térképeket készítettek a felszín minden eleméről - a hüllődudorokról, az árnyalatokról, a vízfoltok szegélyéről, a ráragadt földről, a kis fényes foltokról, ahol az állat bőre a fákhoz dörzsölődött, a nedves szemekről, a sárga fogakról. Olyan valósághűre törekedtünk, mint addig sohasem." - fogalmazott Dippe.
Ez a realizmus elengedhetetlen volt, hiszen Spielberg hosszadalmas, ráérős beállításokban akarta megmutatni a számítógéppel készült dinoszauruszokat. Az ILM nagyban hozzájárult a Jurassic Park (majd folytatása, Az elveszett világ) sikeréhez a Tyrannosaurus Rex megformálásával. Legelőször egy hidraulikusan működtetett modellt használtak, amelyet - a rádióirányítású szempár kivételével - számítógép mozgatott.
A gyártás-előkészítő szakaszban azonban a modellt valósággal fölszeletelték, az egyes szeleteket számítógépesen letapogatták, majd az ILM komputerein újra összeállították. Az egyes részek összeillesztését és megfelelő színű, árnyékolású bőrrel való beborítását többféle program segítette. Más szoftverek a dinoszaurusz mozgását szolgálták.
A filmbéli sziget szelíd dombjairól készült állófényképet fölhasználva végül filmre vitték a számítógépes grafikákat. Az Így készült a Jurassic Park egyik interjújában Dennis Muren, az ILM effektusrészlegének vezető szakembere így számolt be erről:
"Az elején a T.Rex talán 30 méter távolságban tűnt föl, a vászon kétharmadát töltötte be, aztán szép lassan közeledett a kamera felé, mi meg fölbámultunk rá, és hátrahőköltünk. Az agyunk elszállt. Ilyet még soha, senki nem látott."
Steven Spielberg szintén el volt ragadtatva: "A T.Rex tökéletes lett. Ott volt a filmen, sütött rá a nap, és a lába alatt döngött a föld. Élő, lélegző dinoszaurusz volt." A modern filmek többi kitalált lénye is igen bonyolult szerkezet, hónapok vagy évek kemény munkájának eredménye.
SPOILER-alert!
A történetet igazán a látványelemek viszik előre. A Nublar szigeten, nem messze Costa Ricától, az InGen vállalat addig soha nem látott látványossággal kívánta elkápráztatni a világot: őslényekkel teli parkot hozott létre. Az egyik munkatársat ért baleset után a park befektetői független szakértők véleményét kérik ki a park biztonságát illetően. John Hammond (Richard Attenborough) vállalatvezető felkeresi és meggyőzi Alan Grant (Sam Neil) paleontológust, Ellie Statler (Laura Dern) paleobotanikust és Ian Malcolm (Jeff Goldblum) káoszelmélet-matematikust, akikhez csatlakozik Donald Gennaro (Martin Ferrero) ügyvéd, hogy vizsgálják meg a létesítményt. Célközönségként csatlakoznak hozzájuk Hammond unokái, hogy egy különleges és a végére már egy életveszélyes parktúrán vegyenek részt. Dennis Nedry (Wayne Knight), a Jurassic Park számítógépes rendszerének elégedetlen tervezője mohósága miatt mindenki életét kockára téve veszélyezteti az egész létesítményt. Így aztán a biztonsági rendszer meghibásodása, valamint a szigetet elérő hurrikán miatt a villanykerítésekből elment az áram, az állatok pedig szabadon kóricálnak a területen. Beleértve a velociraptorokat és a hírhedt és rettegett Tyrannosaurus Rexet. Kalandos és leleményes megoldásokkal sikerül csak elslisszolniuk a vérszomjas vadállatoktól hemzsegő szigetről. - Spoiler end
Soha nem látott látvánnyal került a mozikba az a film, amely azóta minden dinós film alapja és előzménye és amely forradalmasította a mozgókép vizuális megjelenítését.
A Jurassic Park című tudományos-fantasztikus filmet 1993. június 11-én tűzték műsorra a mozik. A kasszáknál hihetetlen bevételeket produkált az őslényes történet, a valaha készült legjövedelmezőbb filmmé vált, maga mögé utasította az E.T., a földönkívüli című, szintén Spielberg alkotást. A Jurassic Park világviszonylatban közel egy milliárd dolláros bevételével rekordernek számított, később, öt év után a Titanic múlta ezt felül.
Magyarországon is hasonló csúcsokat döntögetett, a filmet közel egy millió ember látta a moziban.
A Jurassic Park mérsékelten jó visszajelzéseket kapott a kritikusoktól. Elsősorban a vizuális effektusokat részesítették magas elismerésben, noha a jellemábrázolás és a könyvtől való eltérések okán számottevő kritika érte a filmet. Folytatásai már nem annyira voltak izgalmasak, mint inkább az új dinók bemutatása keltette fel az érdeklődést. Az Elveszett világ és a Jurassic Park III is - mint azt legutóbb Colin Trevorrow, a Jurassic World rendezője elmondta - csupán mellékszálak.
A 2015. június 11-én, tehát az eredeti Jurassic Park bemutatója után huszonkét évvel, a Jurassic World film közvetlen folytatása az első résznek. Még ha nem is hozza teljesen vissza az első rész úttörő mivoltát, egy dolgot borítékolhatunk: a világ ismét meghökken az őslények láttán és aztán "jön a futás meg a sikítás."